Hogyan tudom megkönnyíteni a szükséges mezők kitöltését? Hogyan tudok űrlapot másolni?

Amennyiben gyakran tölt ki űrlapot képviselőként valamely cég, egyéni vállalkozó, illetve más természetes személy nevében, érdemes az adott képviselt adatait törzsadatként felvenni. Amennyiben ugyanazon személy nevében tölti ki többször ugyanazt az űrlapot, úgy a kitöltött űrlapot adat XML-formátumban lementheti, majd a legközelebbi űrlapkitöltés során visszatöltheti.

  1. Törzsadat-kezelés
A funkció használatának lehetőségei:
  • A Törzsadatok menü célja, hogy amennyiben valaki rendszeresen nyújt be maghatalmazottként (cég, más természetes személy, egyéni vállalkozó nevében) űrlapot, úgy a meghatalmazó adatait ne kelljen minden esetben kézzel tölteni, azt a rendszer segítségével beilleszthesse.
A funkció használatának feltételei:
  • Csak bejelentkezett felhasználók érik el és használhatják a funkciót.
A törzsadat-kezelés használatának folyamata:
  • Új törzsadat felvétele:
  1. Jelentkezzen be az E-önkormányzat portálra.
  2. Nyissa meg a kívánt űrlapot.
  3. Kattintson a felső menü „Törzsadatok” menüpontjára. Amennyiben nem találja azt, kattintson a „További műveletek” menüpontra. Ez megnyílva már tartalmazza a „Törzsadatok” menüpontot.
  4. Új törzsadat a „+” gomb megnyomásával rögzíthető.
  5. Megjelenik a TÖRZSADAT TÍPUS VÁLASZTÁSA ablak. A különböző típusú törzsadat bejegyzéseknél a megadható adatok köre a törzsadat típusától függően eltérő. Így például cégnél nem jelennek meg a személyes adatok.
    Az értéklistában az alábbi törzsadat típusok közül lehet választani:
  • magánszemély
  • egyéni vállalkozó
  • cég
  • adótanácsadó
  1. A képernyőn az értéklistából válassza ki, a rögzíteni kívánt törzsadat-típust, majd nyomja meg a KIVÁLASZT gombot.
    Megjelenik egy felület, ahol megadhatja az Ön által ismert adatokat. 
    Figyelem! Az „Adóazonosító” mezőbe fontos létező adóazonosító számot beírni, mert ellenkező esetben a program a mentésnél hibaüzenetet küld.
  2. A mezők kitöltését követően a MENTÉS gombbal tárolódnak az adatok. 
  3. A sikeres mentésről egy új képernyőn tájékoztat a rendszer.
  4. Célszerű a törzsadatokat rögzítést, módosítást követően a saját gépre menteni az Export gombbal. Így ha böngésző hiba/vagy módosítás miatt az adatok törlődnének, akkor az IMPORT gombbal az adatok újból beemelhetőek.
  5. Kattintson a „Bezárás” gombra.
  6. A mentett adatok megjelennek a TÖRZSADATOK LISTÁZÁSA felületen.
  7. Az űrlap megfelelő rovatainak kitöltéséhez a létrejött törzsadat listában válassza ki a szükséges törzsadat sort, és a „Beküldő kitöltése az űrlapon” vagy az „Ügyféladatok kitöltése az űrlapon” gombok használatával tudja az űrlapba az adatokat beemelni. 
  8. A törzsadatok ablaka bezárul, az űrlap megfelelő mezőiben pedig felülíródnak az adatok. 
  • Törzsadat módosítása: 
  1. Jelentkezzen be az E-önkormányzat portálra.
  2. Nyissa meg a kívánt űrlapot.
  3. Kattintson a felső menü „Törzsadatok” menüpontjára. Amennyiben nem találja azt, kattintson a „További műveletek” menüpontra. Ez megnyílva már tartalmazza a „Törzsadatok” menüpontot.
  4. A megjelenő TÖRZSADATOK LISTÁZÁSA felületen válassza ki a szükséges sort.
  5. Nyomja meg a Szerkesztés  gombot.
  6. Megjelenik a felület az eddig kitöltött adatokkal.
  7. Végezze el a módosítást.
  8. Kattintson a MENTÉS gombra. 
  9. A sikeres mentésről egy új képernyőn tájékoztat a rendszer.
  10. Célszerű a törzsadatokat rögzítést, módosítást követően a saját gépre menteni az „Export” gombbal. Így ha böngésző hiba/vagy módosítás miatt az adatok törlődnének, akkor az IMPORT gombbal az adatok újból visszatölthetőek.
  11. Kattintson a „Bezárás” gombra.
  12. A mentett adatok megjelennek a TÖRZSADATOK LISTÁZÁSA felületen.
Megjegyzés: 
  • Amennyiben űrlapszerkesztésnél elkezdi az érintett mezőket kézzel kitölteni, és utána tölti be a törzsadatokat, a törzsadatok felülírják az Ön által beírt értékeket. 
  • Törzsadat beillesztésekor az adatkonzisztencia biztosítása érdekében az Űrlapkitöltő alkalmazás üresre törli az olyan mezőket, ahol a törzsadatok képernyő üresen hagyja azokat.
  • Adatvédelmi okokból a kitöltő által tárolt összes törzsadat kizárólag a felhasználó lokális gépén, egészen pontosan a használt böngésző tárterületén (HTML5 local storage) kerül elhelyezésre, így a böngésző törlése során az adatok elveszhetnek. A törzsadat más gépeken, vagy akár ugyanazon a gépen, de más böngészőben nem elérhető automatikusan. Ahhoz, hogy a rögzített adatokat megfelelően archiválni, vagy számítógépek/böngészők között mozgatni tudja a törzsadat-kezelő képernyő jobb alsó sarkában található „EXPORT” gomb megnyomásával kimentheti fájlrendszerbe. Az így kinyert állományt később az „IMPORT” gomb megnyomása után a fájlrendszerből kitallózva visszatöltheti az adott gép/böngésző saját tárterületébe, és utána ugyanúgy használhatja, mint az eredeti helyen.
  1. Letöltés adat XML-be
A funkció használatának lehetőségei:
  • Amennyiben az űrlapellenőrzést követően a Hibalista nem tartalmaz egyetlen tételt sem, érdemes az űrlapot letölteni XML-formátumban. Ez biztosítja, hogy ha a beküldés nem sikerül, akkor az űrlap XML-állománya (ugyanannál az önkormányzatnál) betölthető legyen, és a beküldést meg lehessen ismételni.
  • Amennyiben gyakran vagy többször tölt ki egy űrlapot, főleg képviselőként valamely cég, egyéni vállalkozó, Hivatali kapu tárhellyel rendelkező intézmény, illetve más természetes személy nevében, akkor is érdemes azt XML-formátumban lementeni, majd a legközelebbi űrlapkitöltés során (ugyanannál az önkormányzatnál) visszatölteni azt.
  • Bármilyen hiba esetén, a hibabejelentéséhez is ezen állományokra lesz szükség.
Megjegyzés: 
  • A rendszerbe csak adat XML-állomány tölthető vissza.
A funkció használatának feltételei:
  • A funkciót bármilyen státuszú, vagyis bejelentkezett és nem bejelentkezett felhasználó is használhatja.
Az adat XML-letöltés folyamata:
  1. Látogasson el az E-önkormányzat portálra. 
  2. Kattintson az ÜGYINDÍTÁS menüpontra.
  3. Válassza ki a szükséges űrlapot. 
  4. Nyomja meg az ONLINE KITÖLTÉS gombot.
  5. Töltse ki a szükséges mezőket. 
  6. Kattintson a „Letöltés” menüpontra, a felső menüsorban.
  7. A megjelenő almenüknél válassza ki a „Letöltés adat XML-be” opciót. 
  8. A rendszer elkészíti az XML-t. A fájl elmenthető a számítógépére.
A korábban letöltött adat XML feltöltésének folyamata:
  1. Látogasson el az E-önkormányzat portálra. 
  2. Kattintson az ÜGYINDÍTÁS menüpontra.
  3. Válassza ki a szükséges űrlapot.
  4. Nyomja meg az ONLINE KITÖLTÉS gombot.
  5. Kattintson az „Adat XML feltöltése” menüpontra, a felső menüsorban.
  6. A megjelenő intézőben válassza ki a korábban mentett XML-fájlt. 
  7. A rendszer beolvassa a kiválasztott állományt, a benne szereplő adatokat az űrlap megfelelő részeinek kitöltésére használja. A rendszer az importálást követően frissíti a számított mezőket, majd lefuttat egy ellenőrzést. 
Megjegyzés:
  • Amennyiben az adott űrlap az importálás előtt már kitöltés alatt állt vagy hibás volt, az importálás során ezek az adatok elvesznek, a rendszer minden módosítható mező tartalmát felülírja.
  • A közhiteles nyilvántartásokból betöltésre kerülő, a beküldő személy azonosításához és az űrlap iktatásához szükséges, Előlapon szereplő adatokat, a rendszer az XML-fájlból származó adatokkal felülírja, vagyis ha az XML-letöltés után változott például a lakcíme, és ezt egy Kormányablaknál be is jelentette, a feltöltött XML-ben lévő lakcím fog mégis az űrlapba beíródni.
  • Amennyiben az űrlapon központi módosítás történt és új verzió került kiadásra, úgy a korábbi verzió már nem tölthető be. 
     

>Vissza a Tájékoztató a portálról oldalára

Ugrás a lap tetejére